تبلیغات
یا مهدی (عج) تا کی انتظار

وظایف منتظران در عصر غیبت (شناخت وظایف)

 از جمله مسائلى كه همواره شیعیان و پیروان اهل  بیت علیهم السلام در دوران غیبت كبرى خواهان فهم  آن هستند، شناخت وظایفى است كه در این دوران به  عهده آنان گذاشته شده است . در این مقاله تلاش  خواهیم كرد وظایف منتظران را هر چند به صورت مختصر بیان كنیم .

1- معرفت نسبت‏ به حضرت ولى عصر علیه السلام

از حضرت امام صادق علیه السلام نقل شده است كه: روزى امام حسین علیه السلام بر اصحاب خود وارد شدند، بعد از حمد خدا و درود بر پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله فرمودند:
«یا ایها الناس ان الله ما خلق العباد الا لیعرفوه فاذا عرفوه عبدوه فاذا عبدوه استغنوا بعبادته عن عبادة من سواه، فقال له رجل: بابى انت وامى یابن رسول الله ما معرفة الله؟
قال: معرفة اهل كل زمان امامهم الذى یجب علیهم طاعته (1) ;
اى مردم! خداوند بندگان را نیافرید مگر براى اینكه او را بشناسند، زمانى كه او را شناختند، او را پرستش كنند و هنگامى كه او را پرستش كردند، با عبادت و پرستش او از بندگى غیر او بى‏نیاز گردند . مردى عرض كرد: اى پسر پیامبر! پدر و مادرم فداى شما باد، معرفت‏خداوند چیست؟ فرمود: شناخت اهل هر زمانى نسبت‏به امامشان، امامى كه طاعت او بر آنان واجب است .»

ادامه مطلب

iconبرچسب‌ها : منتظران, غیبت, شناخت وظایف, حضرت ولى عصر علیه السلام, انتظار فرج, ظهور,
icon دنبالک ها: وظایف منتظران ظهور در آینه کلام امام خامنه ای (مد ظله العالی), وظایف منتظران در عصر غیبت (حفظ زبان - نماز), وظایف منتظران امام زمان (علیه السلام) در زمان غیبت, وظایف منتظران (ضرورت شناخت حقیقی امام) - بخش دوم (پایانی), وظایف منتظران (ضرورت شناخت حقیقی امام) - بخش اول, وظایف منتظران, وظایف منتظران در عصر غیبت (انتظار), وظایف منتظران ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) (قسمت دوم و پایانی), وظایف منتظران ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) - (قسمت اول), وظایف شیعیان در زمان غیبت حضرت مهدی (علیه السلام),
  • نوشته شده توسط : میثم طاهری
  • در تاریخ : جمعه 27 آذر 1394
  • نظرات()
  •   آثار عظیم اعتقاد به امام زمان (عج)

    روز ولادت حضرت مهدی موعود(ارواحنا فداه)، یک عید حقیقی برای همه ی افراد بشر و آن کسانی که ستمی کشیدند، رنجی بردند، دلی سوزاندند، اشکی ریختند و انتظاری کشیدند و کسانی که با مشاهده ی ناملایمات در طول حیات خود و در هر نقطه یی از عالم - و حتی در هر نقطه یی از تاریخ - مصیبتی تحمل کرده اند، است. همه آنها در مثل چنین روزی و به یاد امروز، احساس شادمانی و امید و نشاط کرده اند.
    این ولادت بزرگ و این حقیقت عظیم، متعلق به یک ملّت و یک زمان خاص نیست؛ بلکه متعلق به بشریت است. این «میثاق الله الذی أخذه و وکّده »، میثاق خدا با انسان است. «وعد الله اذی ضمنه». این، وعده ی خداست که تحقق آن را ضمانت کرده است. همه ی انسانهای طول تاریخ، نسبت به این پدیده ی عظیم و شگفت آور، احساس نیاز معنوی و قلبی کرده اند؛ چون تاریخ، از اوّل تا امروز و از امروز تا لحظه ی طلوع آن خورشید جهانتاب، با ظلم و بدی و پلیدی، آمیخته بوده است. همه ی کسانی که از ظلمی رنج برده اند -چه آنهایی که به خود آنها ظلم شده است و رنج برده اند و چه کسانی که به ستمکشی دیگران نگاه کرده اند و رنج برده اند - با یاد ولادت این منجی عظیم تاریخ و بشر، در دلشان امیدی به وجود می آید.

    ادامه مطلب

    iconبرچسب‌ها : حضرت مهدی موعود, امام زمان (عج), منجی, اعتقاد, شیعه, ظهور, انقلاب,
  • نوشته شده توسط : میثم طاهری
  • در تاریخ : یکشنبه 15 آذر 1394
  • نظرات()
  • عدالت در این جهان: دیدگاه های امام علی (ع)

    از میان تمامی اصحاب پیامبر هیچ کس به اندازه ی علی (عَلَیهِ السَّلام) در مورد عدالت نگفته و ننوشته است و کتاب نهج البلاغه ی او دربرگیرنده ی بحث های ماورای طبیعی و عملی مهم در مورد عدالت است. علی (عَلَیهِ السَّلام) بود که اصرار داشت خداوند نه تنها عادل است بلکه خود عدل است و موهبت عدالت از جانب خداوند روح انسان را سیراب می کند. از آن جا که خداوند عین عدالت است، هرچه انجام دهد، عادلانه است. اما به گفته ی علی (عَلَیهِ السَّلام) انسان نیز باید نسبت به خداوند و مخلوقات او عادل باشد. برای عادل بودن نسبت به خداوند باید پارسا و پرهیزگار بود و هدفی که انسان برای آن آفریده شده، یعنی ستایش خداوند را تحقق بخشید. برای عادل بودن نسبت به مخلوقات او باید حق هر یک را رعایت کرد و به طور شایسته با آن ها رفتار نمود. علی (عَلَیهِ السَّلام) در تمامی خطبه ها، کلمات قصار و نامه هایش تأکید می ورزد که عدالت به پرستش خداوند و پرهیزکاری صادقانه وابسته است. انسان با نزدیک شدن به خداوند، عادل تر نیز می شود؛ زیرا فضیلت عدل با نزدیک شدن به قرب الهی افزایش می یابد. عدالت هم علت پرستش است؛ زیرا با عبادت خداوند نسبت به او عادل هستیم و هم معلول پرستش؛ چرا که عبادت او، ما را به سرچشمه ی عدل نزدیک تر می کند. همچنان که برای افلاطون چشم دوختن به نیکی مطلق منبع عدالت بود، در اسلام نیز چنان چه علی (عَلَیهِ السَّلام) به طور مفصل تشریح کرده است، عبادت خدای یگانه، سرچشمه ی عدالت است.

    ادامه مطلب

    iconبرچسب‌ها : عدالت انسانی, علی (عَلَیهِ السَّلام), پیامبر (صَلَّی الله عَلَیه و آله), عدالت جهانی,
  • نوشته شده توسط : میثم طاهری
  • در تاریخ : چهارشنبه 4 آذر 1394
  • نظرات()