تبلیغات
یا مهدی (عج) تا کی انتظار

   بررسی ادله‌ی عقلی اثبات وجود امام زمان (عج)


سخنران: حجّت الاسلام علی ربانی گلپایگانی
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
ألحَمدُلِلّهِ رَبِّ العالَمینَ وَ لا حَولَ وَ لا قُوَّةَإلّا بِاللهِ العَلیِّ العَظیم وَ الصَّلاةُ وَ السَّلامُ عَلی خَیرٍ خَلقِهِ وَ خاتَمِ أنبِیائِهِ و رُسُلِهِ سَیِّدِنَا و نَبِیّنا و شَفیعِ ذُنوبِنا أبی القاسِمِ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ و عَلی أهلِ بَیتِهِ الطَیِّبینَ الطّاهِرینَ المَعصومینَ لاسِیَّما بَقیَّةِ اللهِ فی الأرَضینَ روحی وَ أرواحُ العالَمینَ لهُ الفِداء.
پیش درآمد
موضوع بحث، اثبات وجود مقدس حضرت بقیة الله الأعظم، امام عصر -أرواحنافداه- براساس دلایل عقلی است. روشی را که برای اثبات این مطلب از نظر عقل برگزیده ایم، روش معروف منطقی به نام روش «سبر و تقسیم» است که آن را روش «تردید» نیز گفته اند. از این روش، متکلمان امامیه در کتاب های کلامی خود بهره برده اند؛ از جمله شیخ طوسی، در کتاب الغیبة براساس این روش، بر وجود حضرت امام عصر- ارواحنافداه- استدلال کرده است. قبل از ایشان، سید مرتضی در کتاب الذخیره و دیگر کتاب های مربوط به مسئله ی امامت این روش را به کار گرفته است و قبل از سید مرتضی، شیخ مفید در آثار مربوط به مسئله ی مهدویّت و امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از این روش استفاده کرده است.
در اینجا چندنکته را به عنوان پیش درآمد بحث یادآور می شوم:
نکته ی اول
از دیدگاه شیعه، مسئله ی امامت از مسائل کلامی است و تحت عنوان «وجوب عَلَی الله» مطرح می شود؛ مانند مسئله ی نبوت از دیدگاه متکلمانی که به حُسن و قبح عقلی اعتقاد دارند. قائلان به حسن و قبح عقلی متکلمان امامیه، معتزله و «ما تریدیه»اند. متکلمان «ماتریدیه» از نظر فقهی، حنفی مذهبند و از نظر کلامی، پیرو ابومنصور ماتریدی (1) می- باشند و به قاعده ی حُسن و قبح عقلی اعتقاد دارند.(2) اشاعره چنین اعتقادی ندارند؛ به «وجوب عَلَی الله» معتقد نیستند؛ به استثنای بعضی از متفکران شان مانند شیخ عبده.

ادامه مطلب

iconبرچسب‌ها : مهدویّت, وجود امام زمان (عج), حجّت الاسلام علی ربانی گلپایگانی, امام عصر (عج),
  • نوشته شده توسط : میثم طاهری
  • در تاریخ : جمعه 11 مهر 1393
  • نظرات()
  •    تبیین و تحلیل نظریه ی حکومت جهانی حضرت امام مهدی (عج)


    نکته ی اول، مسئله ی حکومت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را علاوه بر رهیافت کلامی، می توان از منظر سیاسی نیز تحلیل و بررسی کرد، همان گونه که می توان رویکرد جامعه شناختی به آن داشت و یا از نگرش علوم تربیتی و روان شناختی، درباره اش سخن گفت.
    رویکرد کلامی به این مسئله، دو دلیل دارد:
    نخست، به دلیل مطرح شدن حکومت در کلام سیاسی متکلمان اسلامی- اعم از شیعی و غیرشیعی-به این موضوع توجه داشته و حکومت دینی را امری لازم تلقی کرده اند. از طرفی، این موضوع را در مباحث قاعده ی لطف، نیز مطرح ساخته اند.
    دلیل دوم، موضوع امامت است؛ امامت و رهبری، بدون در نظر گرفتن بُعد حکومتی هم، مسئله ی مهمّی است که در کلام اسلامی از آغاز مطرح بوده و توجه متفکران اسلامی را به خود جلب کرده است.
    نکته ی دوم، درباره ی روش و سبک مطالعاتی این موضوع است. آیا یک مسئله، صرفاً به دلیل کلامی بودن باید با روش عقلانی مطالعه شود؟ چرا که عده ای، ویژگی کلامی بودن را در این می دانند که به آن مسئله با ادله ی عقلی پرداخته شود. بر این اساس، به گمان این افراد، فرق بین بحث فقهی و کلامی، در همین عقلی بودن و یا نقلی بودن مباحث است. چنانچه در مسئله ای به کتاب و سنت رجوع شود، فقهی بوده و اگر با ادله ی عقلی مطالعه گردد، کلامی است، در حالی که تفاوت میان مسئله ی کلامی و فقهی موضوع این دو علم است.

    ادامه مطلب

    iconبرچسب‌ها : ویژگی های حکومت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف), امام مهدی عج, امام عصر,
  • نوشته شده توسط : میثم طاهری
  • در تاریخ : چهارشنبه 2 مهر 1393
  • نظرات()