تبلیغات
یا مهدی (عج) تا کی انتظار

  اصالت مهدویت بر اساس فلسفه ی تاریخ

سخنران: آیت الله محمد امامی کاشانی
اصالت مهدویّت

موضوع بحث، اصالت مهدویّت، مصلح و منجی بر اساس فلسفه ی تاریخ است. تاریخ، حوادث و تطورات زندگی است، ولی فلسفه تاریخ، پیام هایی است که این حوادث، به بشر آینده و حاضر می آموزد. سخن این است که اصالت مسئله منجی و مصلح و در آیین اسلام، مهدویّت، بر اساس فلسفه ی تاریخ است.
نخستین پرسش این است که رویدادهای تاریخی و جامعه ی بشری، چه پیامی دارند و آینده را چگونه پیش بینی می کنند و سرانجام این ستم و فساد چه نتایجی به بار خواهد آورد؟
همان طوری که پیروان برخی فلسفه ها بدبینانه گفته اند: سرانجام،‌ این قدرت است که پیروز می شود و در جهان، هر کسی که قدرت به دست او است، حاکم خواهد شد و محور حکومت و دولت نیز جز«قدرت»نیست. در چنین تفکری، مظلومان قلع و قمع می شوند، جهان و زندگی بشر به سوی تباهی می رود و یأس همواره چون ابر تیره، بر جامعه های انسانی سایه می اندازد و دستاوردش بی پایه و اساس بودن بحث، از منجی و حضرت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و مصلح خواهد بود.
بنابراین باید دید متن تاریخ چیست، دلایل تجربی و استقرا چه می گوید و ادیان چه نظری دارند؟ آیا اندیشه های فلسفی، جهان را جدا از هم دانسته و برای رویدادها، استقلال قایلند، یا این که جهان یک پارچه و با حوادث مرتبط اند. اگر درست نتیجه بگیریم، به رمز آیه ی:
«وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ...»(1)
هم می رسیم و باور می کنیم که جهان، به سمت نابودی مستضعفان پیش نمی رود.

ادامه مطلب

iconبرچسب‌ها : منجی, امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف), ظهور, ادیان, مهدویّت, فلسفه ی تاریخ,
  • نوشته شده توسط : میثم طاهری
  • در تاریخ : جمعه 24 آبان 1392
  • نظرات()