تبلیغات
یا مهدی (عج) تا کی انتظار

فایل صوتی سخنرانی "آیت الله مکارم شیرازی"

  هر یك از فایل های سخنرانی ارائه شده در این وبلاگ پاسخ به یكی از شبهات مرتبط با بحث مهدویت می باشد كه به صورت یك فایل چند دقیقه ای از میان سخنرانی علماء و اساتید برجسته، گلچین و خلاصه برداری صوتی شده است. 
 
  در صورت بروز مشكل در دانلود بروی لینک کلیک راست نموده و از منوی باز شده گزینه Save Target as را انتخاب نمایید. 

-------------

  عنوان:  امام زمان(عج) از کارهای ما با خبر است 

دانلود با لینک مستقیم

  سخنران:   آیت الله مکارم شیرازی
  موضوعمهدویت
  نوع فایل:  mp3
  حجم فایل:  202KB 
  مدت زمان:  1 دقیقه و 41 ثانیه
  ------------
  منبع (فایل صوتی):
  کانون گسترش فرهنگ مهدویت


  • نوشته شده توسط : میثم طاهری
  • در تاریخ : یکشنبه 27 آذر 1390
  • نظرات()
  • امام مهدی علیه السلام در نگاه دیگران

     خوشتر آن باشد كه سرّ دلبران
    گفته آید در حدیث دیگران
     
    موضوع امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و قیام و انقلاب جهانی او نه تنها در كتاب‌های شیعه بلكه در فرهنگ اعتقادی سایر فرقه‌های اسلامی نیز بیان گردیده و درباره آن به طور گسترده گفتگو شده است. آنان نیز به وجود و ظهور مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) كه از دودمان پاك پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) و از فرزندان حضرت فاطمه زهرا(علیها السلام)1 است معتقدند برای آشكار شدن میزانِ باور اهل سنّت به مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باید به آثار دانشمندان بزرگ ایشان مراجعه كرد. بسیاری از مفسّران سنّی در كتاب‌های تفسیری خود تصریح كرده‌اند كه بعضی از آیات قرآن به ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در آخرالزّمان اشاره دارد مانند فخر رازی2 و قرطبی3.
    همچنین اكثر محدثان ایشان، احادیث مربوط به امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را در كتاب‌های خود آورده‌اند كه در میان آنها، معتبرترین كتاب‌های اهل سنّت وجود دارد مانند «صحاح ستّه»4 و مُسند احمدبن حنبل پیشوای مذهب حنبلی.

    ادامه مطلب


  • نوشته شده توسط : میثم طاهری
  • در تاریخ : چهارشنبه 23 آذر 1390
  • نظرات()
  • انتظار فرج ، اعتقاد مشترک پیروان مکاتب

     در ادامه بحث پیرامون وجود نازنین امام عصر (ع) به اختصار درباره ی انتظار بحث می کنیم انتظار موعود جهانی و مصلح عالمی ، عقیده عمومی و همگانی است و منحصر به پیروان مکتب تشیع نیست ، بلکه همه ی مکاتب الهی و غیر الهی بر این باورند که پایان کار هستی به حاکمیت عدل و قسط منتهی خواهد شد . در این قسمت قبل از آن که به بحث انتظار از دیدگاه تشیع بپردازیم ، نکاتی را پیرامون عقیده اقوام وملل مختلف درباره ی منجی جهانی ، عینا از روزنامه جمهوری اسلامی نقل می کنیم . (1)
    « السلام علی مهدی الأمم و جامع الکلم » سلام بر مهدی (ع) که امت ها از او سخن گفته اند ،هم او که همه افکار و اقوام را متحد می کند و زیر یک پرچم گرد می آورد .
    با مطالعه در فرهنگ و اعتقادات جوامع مختلف انسان به این نتیجه می رسیم که اعتقاد به وجود یک مصلح جهانی ( فتوریسم ) در همه ی جوامع وجود داشته و اکثر ملل ، این اصل را باور دارند که روزی ، حامی ضعیفان خواهد آمد و داد آن ها را از ستمگران و گردن کشان خواهد گرفت . این باور نه تنها در پیروان ادیان آسمانی ، بلکه در بین مردمی که پیرو آئین های سنتی وبومی هم هستند ، مطرح می باشد و تنها فرقی که این اعتقادات و باورها با هم دارند ، نام آن مصلح و موعود است .
    مثلا در آئین بودایی این مصلح دادگر « بودای پنجم » و در کتاب های هندوئیزم « فرخنده» و در اوستا ، نام وی « سوشیانت » است . با توجه به این اعتقادات و باورها در بین امت های مختلف ، فرازی از زیارت آن حضرت که در بالا آمده است ، نمود پیدا می کند . به عبارت دیگر این مصلح بزرگ نه تنها به شیعه یا مسلمانان ، بلکه به همه ی جهان و امت های مختلف با ایده ها و باورهای گوناگون تعلق دارد ، هر چند که هر امتی او را با یک نام صدا می کند . بدیهی است با ظهور ایشان تمام اسامی مختلف و باورهای مختلف ، همه در یک اسم و یک اعتقاد ، متجلی خواهند شد .
    بی مناسبت نیست مطلبی را در این زمینه در اختیار آن دسته از هموطنان و منتظرانی که در این رابطه خواهان اطلاعات بیشتری هستند قرار دهیم که این مطالب تحت عناوین زیر خواهد بود :
    1) انتظار برای آمدن یک مصلح و موعود در بین اقوام و امم
    الف : اقوامی که فاقد دین رسمی می باشند .
    ب : امت هایی که فاقد دین رسمی می باشند .
    پ : امت هایی که پیرو ادیان آسمانی هستند .
    2) انتظار در قرآن مجید و احادیث قدسی
    3) انتظار در احادیث چهارده معصوم (ع) .
     
    پی نوشت:
     
    1. روزنامه ی جمهوری اسلامی ، 1380/5/25.
     
    --------
    منبع :
    کتاب ذکر نور در حضور مشتاقان ظهور


  • نوشته شده توسط : میثم طاهری
  • در تاریخ : شنبه 19 آذر 1390
  • نظرات()
  • امام،فریادرس بیچارگان

    حضرت زین العابدین علیه السّلام در صلوات شعبانیه، صفات پیامبر و اهل بیت گرامی ایشان را چنین بیان فرموده اند:
    «اللهم صل علی محمد و آل محمد الکهف الحصین و غیاث المضطر المستکین و ملجأ الهاربین و منجی الخائفین و عصمه المعتصمین. » (1)
    خدایا! بر محمد و آل محمد درود بفرست که ایشان غار محکم و نفوذناپذیر و فریادرس بیچارگان و پناهگاه فرارکنندگان و نجات دهنده‌ی افراد فاقد امنیت و حفظ کننده افرادی هستند که به دامان ایشان چنگ می زنند.
    طبق معرفی امام سجاد علیه السّلام، حجت حق، کهف حصین یا همان غار محکم و نفوذناپذیر است. غار، جای پناه آوردن از شر درندگان و خطرات مختلف می باشد. امام علیه السّلام نیز از هر کسی که به ایشان پناه آورد، محافظت می نمایند. بلکه به فریاد هر بیچاره و درمانده ای که از ایشان یاری بخواهد می رسند؛ چرا که ایشان «غوث» (2) می باشند.
    انسان «غوث» بودن امام را وقتی می یابد که واقعاً به حال اضطرار افتاده باشد. یعنی وجدان کرده باشد که دستش از همه جا کوتاه است. آن گاه می فهمد که تنها امام علیه السّلام است که می تواند از او دستگیری کند. حقیقت استغاثه این است که فرد در نهایت سختی، مستأصل و بیچاره شده باشد و در این حال، فریادخواهی کند. البته این حالت انقطاع و بریدن از غیر امام علیه السّلام یک امر قلبی و غیرساختگی است و دستگیری امام در این حال، منجر به چشیدن صفت «غوث» می گردد.
    اما باید توجه داشت که انقطاع (قطع تعلق از غیرخدا و اهل بیت علیهم السّلام) مخصوص به حال اضطرار و بیچارگی نیست؛ بلکه اگر شخص به مقام و منزلت امام عصر علیه السّلام در عالم هستی آگاهی داشته باشد، به همان حال «انقطاع» نائل می گردد بدون آن که به گرفتاری و سختی محسوس مبتلا شود؛ زیرا انسان همواره نیازمند به نظر عنایت امام زمان علیه السّلام است، نه تنها در حالت خاصی که خود، احساس اضطرار می کند.
    با توجه به آن چه در فصل اول همین بخش مطرح شد، می توان گفت که اگر کسی در حال عافیت و سلامت به سر می برد، جز به عنایت امام زمان علیه السّلام نیست و اسباب عادی و معمولی به اذن و خواست ایشان اثر می گذارند. بنابراین، انسان با معرفت، با همه ‌ی وجود می یابد که اگر امکانات و رفاه در اختیار دارد و در آسایش به سر می برد، همه‌ ی این ها در واقع متعلق به امامش می باشد و او به تنهایی، بیچاره و مضطر است و اگر رفع اضطراری از او شده، جز به دستگیری مولایش نبوده است. چنین کسی در حال عافیت، همان حال انقطاعی را دارد که شخص مضطر و بیچاره در مصیبت و گرفتاری دارد و با همان سوز دل به درگاه امامش استغاثه می کند. به این ترتیب «غیاث المضطر» بودن امام علیه السّلام را همواره وجدان می کند و با اعتقاد قلبی به این حقیقت، شکر قلبی نسبت به این ویژگی امامش را ادا می نماید.
     
    پی نوشتها:
    1. بحارالانوار: ج 87 ص 68.
    2. در زیارت آل یس، امام عصر علیه السّلام خود را «غوث» نامیده اند: «الغوث و الرّحمه الواسعه». (احتجاج طبرسی : ج2 ص 316)
    --------
    منبع :
    کتاب آشنای غریب


  • نوشته شده توسط : میثم طاهری
  • در تاریخ : دوشنبه 14 آذر 1390
  • نظرات()
  • باز محرم رسید، ماه عزای حسین

    عالم همه قطره و دریاست حسین ،

    خوبان همه بنده و مولاست حسین ،

    ترسم كه شفاعت كند از قاتل خویش ،

    از بس كه كَرَم دارد و آقاست حسین


  • نوشته شده توسط : میثم طاهری
  • در تاریخ : شنبه 5 آذر 1390
  • نظرات()
  • از تولد تا غیبت

    هنگامی كه نرجس در روم بود، خواب‏های شگفت‏انگیزی دید. یك بار در خواب، پیامبر عزیز اسلام و عیسای مسیح‏(علیه السّلام) را دید كه او را به عقد ازدواج امام حسن عسكری‏(علیه السلام) در آوردند. وی در خواب دیگری، شگفتی‏های دیگری دید و به دعوت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) مسلمان شد. با این حال، اسلام خود را از خانواده و اطرافیان خویش پنهان می‏داشت تا آنگاه كه میان مسلمانان و رومیان جنگ درگرفت و قیصر به همراه لشكرش روانه جبهه‏های جنگ شد.
    معرفت دربارة حضرت صاحب‌الزمان(علیه السلام) را از سوانح احوال ایشان و اولین روز تولدشان آغاز می‌كنیم.


    1. پیوند آسمانی
    بنا بر مشهورترین اقوال، امام مهدی‏(علیه السّلام)، دوازدهمین پیشوای شیعیان، در شب جمعه نیمه شعبان سال 255 ق. در شهر سامرا دیده به جهان گشود.1 بنا به گفته شیخ مفید (م413 ق.)، پدرش، امام حسن عسكری‏(علیه السّلام) جز او فرزندی نه پنهان و نه آشكار به جا نگذاشت و او را نیز پنهانی نگه‏داری فرمود.2
    مادر بزرگوار آن حضرت، بانویی شایسته به نام نرجس3 بود كه به نام‏های دیگری چون سوسن،4صیقل5 یا صقیل و ملیكه6 نیز نامیده شده است.7 او دختر یوشعا، پسر قیصر روم و از نوادگان شمعون، یكی از حواریون مسیح‏(علیه السّلام) بود كه خداوند، او را به صورت معجزه‏آسایی برای همسری امام یازدهم برگزید.8
    هنگامی كه نرجس در روم بود، خواب‏های شگفت‏انگیزی دید. یك بار در خواب، پیامبر عزیز اسلام و عیسای مسیح‏(علیه السّلام) را دید كه او را به عقد ازدواج امام حسن عسكری‏(علیه السلام) در آوردند. وی در خواب دیگری، شگفتی‏های دیگری دید و به دعوت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) مسلمان شد. با این حال، اسلام خود را از خانواده و اطرافیان خویش پنهان می‏داشت تا آنگاه كه میان مسلمانان و رومیان جنگ درگرفت و قیصر به همراه لشكرش روانه جبهه‏های جنگ شد.
    نرجس در خواب فرمان یافت به طور ناشناس همراه كنیزان و خدمت‏كاران به دنبال سپاهی برود كه به مرز می‏روند. او چنین كرد و در مرز، برخی از جلوداران سپاه مسلمانان، آنان را اسیر ساختند و بی‏آنكه بدانند او از خانواده قیصر است، وی را همراه دیگر اسیران به بغداد بردند.
    این واقعه در اواخر دوران امامت امام دهم، حضرت هادی‏(علیه السّلام) روی داد.9 كارگزار امام هادی‏(علیه السّلام)، نامه‏ای را كه امام به زبان رومی نوشته بود، به فرمان ایشان در بغداد به نرجس رساند. سپس او را از برده‏فروش خریداری كرد و به سامرا نزد امام هادی‏(علیه السّلام) برد. امام آنچه را نرجس در خواب‏های خود دیده بود، به او یادآوری كرد و بشارت داد او همسر امام یازدهم و مادر فرزندی است كه بر سراسر جهان چیره می‏شود و زمین را از عدل و داد پر می‏سازد. آنگاه امام هادی‏(علیه السّلام)، نرجس را به خواهر خود، حكیمه سپرد كه از بانوان بزرگوار خاندان امامت بود تا آداب اسلامی و احكام را به او بیاموزد. چندی بعد، نرجس به همسری امام حسن عسكری‏(علیه السّلام) در آمد.10


    2. چگونگی میلاد
    دشمنان اهل بیت‏(علیهم السلام) و حاكمان ستم پیشه اموی و عباسی، بر اساس روایت‏هایی كه از پیامبراكرم(ص) به آنها رسیده بود، از دیرباز می‏دانستند كه شخصی به نام «مهدی» از خاندان پیامبر و دودمان امامان معصوم برمی‏خیزد و كاخ‏های ستم را نابود می‏سازد. از همین‌رو، پیوسته در كمین بودند چه زمانی، آخرین مولود از نسل امامان شیعه به دنیا خواهد آمد تا او را از بین ببرند.

    ادامه مطلب


  • نوشته شده توسط : میثم طاهری
  • در تاریخ : چهارشنبه 2 آذر 1390
  • نظرات()