تبلیغات
یا مهدی (عج) تا کی انتظار

  پرسش و پاسخ مهدوی _ بخش اول

پرسش شونده: حجت الاسلام علی کورانی

1- س: آیا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) زن و فرزند دارند یا خیر. اگر دارند، آیا آن ها هم در حکم انسان غایب هستند یا خیر؟ کیفیت خانواده ی حضرت را توضیح دهید.
ج: روایاتی داریم که حضرت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ازدواج کرده و احتمالاتش متعدد است. احتمال است که فقط در عمر طبیعی غیبت صغرا این بوده و احتمالاً زن و فرزند دارد و بعضی از علما به روایات آن تصریح می کنند؛ و اگر حضرت زن و بچه داشته باشند، حکم حضرت بر آن ها (خانواده ی حضرت) جاری نیست و شاید قانون زندگی طبیعی و مرگ طبیعی بر این ها جاری شود.
2- س: در چه شهرهایی احتمال دارد آن ها [خانواده ی حضرت] باشند؟
ج: مسأله ی جزیره ی خضرا و غیر آن سندش به آن صورت است که نمی تواند انسان به آن اعتماد کند و همچنین نمی تواند آن را رد کند؛ ولی اثبات این که در یک جای مخصوص باشد ما چیزهای قطعی از ائمه (علهیم السلام) داریم که اصل و مرکزش مدینه است. البته احتمال دارد که حضرت خانواده را به جاهای دیگر منتقل کند؛ ولی اصل مرکز و پایگاه حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مدینه ی منوره است.
3-س: چه مانعی دارد خداوند متعال به جای زنده و غایب نگهداشتن امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در لحظه مقرر ایشان را خلق کند؟
ج: این مربوط به سیستم هدایت الاهی است. اگر این طور بخواهیم بگوییم، سؤال خیلی مطرح است؛ مثلاً مسأله ی آخرت، چرا روشن نیست،«انّ الساعةَ آتیةٌ أکادُ اخفیها...»(1) این سیستم الاهی است که برای وجود ‌آدم و فرزندان آدم روی زمین، امتحان غیب و شهادت است، روشنایی و عدم روشنایی، وجود خود تبارک و تعالی می تواند به گونه ای روشن باشد که کسی نتواند نفس بکشد و هیچ شکی باقی نماند: «إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَیْهِمْ مِنَ السَّمَاءِ آیَةً فَظَلَّتْ أَعْنَاقُهُمْ لَهَا خَاضِعِینَ‌»(2) این روش امتحان است، اخراج ما بالقوه الی ما بالفعل از ایمان بشر و امتحان است.

4-س: آیا علت غیبت- چنان که در بعضی از روایات آمده- خوف از اعداء دین است یا نه؟ اگر جواب مثبت است، چرا نسبت به اولیا و مؤمنین به نحو عموم
ج: من اعتقاد دارم که تمام روایاتی که در تحلیل سرّ غیبت آمده حکمت های مختلف دارد، خوف از کشته شدن و.. من اعتقاد دارم به مضمون این حدیث «إنَّ وَجهَ الحِکمةِ فی ذلکَ لا یَنکَشِفُ إلا بَعدَ ظُهورِه»(3) وقتی که ظاهر می شود، سرّ و حکمت غیبت را می فهمیم و متوجه می شویم چه کارهایی کرده و جریان غیبت چه بوده است. آنچه الان می توانیم بگوییم حکمت الله و علم خدا دلیل آن است. خدا این کار را کرده به جهت حکمتی بوده. فهم آن بعد از ظهور حضرت منکشف می شود.
5-س: یقولونَ بأنَّ الامام (علیه السلام) بعد أن خَرَجَ بأذنِ رَبِّهِ، یُقاتلُ بِالسیفِ یعنی القائلونَ یَعتَقِدونَ بِأنَّ المقصودَ مِنَ السَیفِ هُنا، هُوَ نفسُ سیفٍ بما هُوَ هُوَ، هذا صحیحٌ أم لا؟(4)
ج: از مجموع روایاتی که درباره ی حرکت ظهور حضرت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) آمده است، متوجه می شویم که از همان وسایلی که در زمان حضرت هست استفاده می کند و نص روایات مختلف است مثلاً «... أما إنَّهُ سیَرْکَبُ السَّحابَ و یَرقی فِی الأسبابِ...»(5) و یا «یَنزِلُ فی سبعِ قِبابٍ مِن نورٍ لا یُعلَمُ فی أَیِّها هوَ حینَ یَنزِلُ فی ظَهرِ الکوفة»(6)؛ وقتی از مدینه وارد عراق می شود با هفت گنبد از نور وارد می شود که معلوم نیست در کدام یک است. یا مثلاً «فَإذا هزَّ راَیَتهُ أضاءَ لَها ما بینَ المَشرِق و المَغرِبِ...»(7) یا مثلاً این 313 نفر از یارانش حکام العالم با ایشان مستقیماً صحبت می کنند و غیره. من اعتقاد دارم از همان وسایل عصرش استفاده می کند و هر پیامبری و امامی از همان وسایل عصرشان استفاده می کردند. صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هم همینطور. به علاوه معجزاتی که دارد، عصای موسی و غیره، خاتم سلیمان، و معجزاتی که از خودش نشان می دهد و شاید وسایلی که حضرت استفاده می کند پیشرفته تر از وسایل عصرش باشد؛ عن ابی عبدالله (علیه السلام) :«العلمُ سبعةٌ و عِشرونَ حرفاً فجمیعُ ما جاءت بهِ الرسلُ حرفان... فإذا قامَ قائمُنا أخرَجَ الخَمسة و العِشرینَ حرفاً...»(8)
6-س: زمان های پیش بینی شده برای ظهور حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را چگونه ارزیابی می کنید؟ با توجه به این که ظاهراً خیلی از علائم ظهور به ادعای عده ای از بزرگان محقق شده است.
ج: توقیت کار درست و صحیحی نیست. ائمه (علیهم السلام) فرموده اند:«إنا أهلُ بیتٍ لانُوَقِّتْ وقد قَالَ محمدٌ (صلی الله علیه و آله) کذَبَ الوَقّاتون»(9)؛ و برحسب روایات، من اعتقادم این است که تمام علامات بعیده متحقق شده است، فقط علامات سال ظهور مانده است.
7-س: چگونه می شود عمر طولانی حضرت صاحب الامر (علیه السلام) را قبول کرد با این که ظهورشان در سن چهل سالگی خواهد بود؟
ج: الان مسأله ی عمر و ژن حل شده است. عمر طولانی حضرت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نه استحاله ی عقلی دارد و نه استحاله ی عادی. امروزه به وسیله ی ژن راه های طولانی شدن عمر وسایل و شیوه هایی که می تواند ژن ها و وضع انسان ها و جوانی انسان ها را حفظ کند، بررسی می کنند. از نظر علمی این ممکن و قابل تحقق است. خداوند تبارک و تعالی این معجزه را در حق حضرت خضر (علیه السلام) انجام داد و همه در این باره متفق القول هستند. اهل تسنن هم در صحاح به این اشاره دارند. دجال مخلوق است و عمرش طولانی است. دجال، از زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) بوده و در مدینه متولد شده است و عمرش طولانی است، حتی طولانی تر از عمر حضرت (عجل الله تعالی فرجه الشریف)؛ یعنی دجال که خودش دشمن خدا است، دشمن خدا متولد به عمر طولانی است؛ یعنی چگونه می شود طول عمر برای دشمن خدا ممکن باشد، ولی برای ولی الله ممکن نباشد. لذا ما می گوییم نه استحاله ی عرفی و نه استحاله ی عقلی دارد.
به این مسأله تمام مسلمین بلکه تمام ادیان اعتقاد دارند؛ مثلاً مسیحیان اعتقاد دارند به زنده بودن حضرت الیاس و حضرت مسیح (علیهما السلام) که هنوز زنده و در آسمان است.
8-س: شغل امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در دوران غیبت چیست؟ اصولاً حضرت شبانه روز را به چه کاری مشغول است؟
ج: کارهای حضرت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از نظر تکوینی کارهای بزرگی است. جنود الله فی الارض برنامه دارند. مشغولند و فعال هستند؛ مثلاً حضرت موسی- علی نبینا و آله و (علیه السلام) - چند روز با حضرت خضر (علیه السلام) بود با هم کارهایی را انجام دادند. این کارهایی که حضرت خضر (علیه السلام) کرد نمونه ی کار حضرت است؛ ولی این ها کاری کوچک هستند. کارهای حضرت خیلی بزرگ و مربوط به دولت ها است و تمام دستورهای خدا را اجرا می کنند. برنامه دارند و هدفشان برای حفظ وضع ایمانی جهان و رساندن جهان به نقطه ی ظهور است.
9-س: چرا با توجه به این که بعد از وفات امام حسن عسکری (علیه السلام) شیعه به دوازده فرقه تقسیم شدند فقط یک فرقه ولادت و امامت محمد بن الحسن حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را پذیرفت؟
ج: این حرف صحیح نیست. شیعیان بعد از امام حسن عسکری (علیه السلام) 12 فرقه نشدند.درواقع بعد از شهادت هریک از ائمه (علیهم السلام) اتفاقاتی می افتد؛ مثلاً بعد از امام صادق (علیه السلام) بعضی ها اسماعیلی شدند. بعد از امام حسن عسکری (علیه السلام) کسی منکر امامت نشده، ولی بعضی ها به طرف جعفر کذّاب و دستگاه دولت رفتند و بعضی ها متحیر شدند؛ ولی در اخبار تتبع کردند و به حقیقت رسیدند. بالاخره شیعه یک خط شد، یک فرقه و یک طایفه شدند و با سُفرای حضرت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تماس داشتند. این حرف که 12 فرقه شدند حرف اشتباهی است و از یک جایی گرفته شده که غرض دارند.

پی نوشت ها :

1. طه(20): 15. (محققاً ساعت قیامت خواهد رسید و ما آن ساعت را پنهان داریم...)
2.شعراء(26): 4. (اگر ما اراده کنیم، از آسمان بر آنان آیه ای نازل می کنیم که گردن هایشان در برابر آن خاضع گردد).
3.طبرسی، الاحتجاج، ج2، ص 376.(حکمت این مسأله کشف نمی شود مگر بعد از ظهور آن حضرت).
4.می گویند که امام (علیه السلام) پس از آن که به اذن پروردگارش ظهور کرد، با شمشیر خواهد جنگید؛ یعنی گویندگان این سخن معتقدند که منظور از شمشیر در این جا، همان سلاح تیز فلزی است [نه آن که شمشیر کنایه از انواع سلاح های جنگی باشد] آیا چنین چیزی درست است؟
5.شیخ مفید: الاختصاص، ص 376(اما او (علیه السلام) برابر سوار شده و از اسباب و علل بالا می رود [تمام اسباب و علل جهان رام او خواهد بود]).
6.محمد بن عیاش السلمی: تفسیر عیاشی، با تصحیح و تعلیق سید هاشم رسولی محلاتی، ج1، ص 103. (آن حضرت هنگامی که در پشت کوفه فرود می آید در هفت لایه از نور قرار دارد که دانسته نمی شود در کدام یک از آن ها است).
7.مجلسی، محمدباقر: بحارالانوار، ج56، صفحه 35. (هنگامی که پرچمش را به اهتزاز درآورد، فاصله ی میان مشرق و مغرب برای او روشن شود...)
8.همان، ج52، ص 336. (دانش بیست و هفت حرف [باب] است، تمام آنچه را که پیامبران آورده اند دو حرف بیشتر نیست... اما هنگامی که قائم ما قیام کند، بیست و پنج حرف[ باب] دیگر را نیز ظاهر سازد...).
9.محمد ابراهیم نعمانی: کتاب الغیبه، تحقیق علی اکبر غفاری، ص 289.(ما خاندانی هستیم که برای ظهور آن حضرت وقتی را مشخص نمی کنیم. [چنان که] حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) فرموده است: دروغ گفته اند آنان که وقت مشخص می کنند.)

منبع مقاله :
امینی، ابراهیم... [و دیگران]،‌ (1381) قم: مؤسسه بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه ی علمیه ی قم)، چاپ چهارم

iconبرچسب‌ها : امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف), پرسش و پاسخ مهدوی, خضرا, ظهور, پیامبر (صلی الله علیه و آله), دوران غیبت, شیعیان,
  • نوشته شده توسط : میثم طاهری
  • در تاریخ : سه شنبه 18 تیر 1392
  • نظرات()