تبلیغات
یا مهدی (عج) تا کی انتظار

انتظار یا زمینه سازى

هر انقلابى وقتى به نتیجه مى رسد كه قبلا در ابعاد مختلف زمیه سازى خوبى براى آن شده باشد، و هیچ انقلاب و نهضتى بدون مقدمه و زمینه سازى به پیروزى نخواهد رسید و این قانون در تداوم آن نیز وجود دارد.
انقلاب جهانى حضرت مهدى (عج ) (ارواحنا فداه ) كه مهمترین و وسیعترین و عمیقترین انقلابات جهانى است و مربوط به همه جهان مى باشد، از این قانون ، مستثنى نیست بلكه به خاطر جهانى بودن و عمیق بودنش به طریق اولى باید براى آن زمینه سازى گردد.
مفهوم واقعى انتظار كه در روایات ما به عنوان بالاترین عمل شمرده شده (1) و آن ((به شمشیر زدن در ركاب پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم بر فرق دشمن )) تشبیه شده (2) همین زمینه سازى است .
و گرنه انتظار خشك و خالى ، به عبارت دیگر امید ذهنى بى آنكه در جامعه تحقق یابد و آثارش آشكار شود هیچگاه بهترین عمل و همانند شمشیر زدن در ركاب پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله نخواهد بود، چنانكه مفهوم واژه ((عمل )) و جنگیدن در ركاب پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم حاكى از حضور در صحنه و فعالیت عملى و كار و كوشش و زمنیه سازى عینى است كه نه نیت بدون عمل ، و امید ذهنى بدون آثار عملى .
((انتظار)) به معنى آینده نگرى است ، و به معنى ناراضى بودن از وضع موجود، و به راضى شدن از آیند بهتر است ، همچون بیمار كه انتظار صحت و سلامتى دارد یعنى امید آن دارد كه وضع موجود رهائى یابد و به وضع بهترى برسد، و پر واضح است كه چنین دگرگونى نیاز به زمینه سازى دارد.

در انقلابهاى پیامبران علیهم السلام نیز زمیه سازى وجود داشت ، و به آنها در صورتى انقلاب را به ثمر مى رساندند كه در همه ابعاد زمینه سازى عملى شود و گرنه انقلابشان در نیمه راه با شكست مواجه مى شد. (3)
و از آنجا كه انقلاب حضرت مهدى (عج ) جهانى و همه جانبه و دراز مدت است و همه انقلابهاى خداپرستان تاریخ و پیامبران علیهم السلام در آن خلاصه مى گردد، و هدف نهائى انقلابات مقدس بشرى است ، حتما نیاز به زمینه سازى وسیع تر و عمیقتر دارد.
به عبارت روشن تر وقتى در روایات اسلامى مى خوانیم : در حكومت امام زمان علیه السلام علم و صنعت ، عدالت ، اخلاق ، فكر و اندیشه ، كشاورزى و دامدارى و بطور كلى اقتصاد در همه زمینه ها زمینه سازى دراز مدت و عمیق و پر دوام لازم دارد، چرا كه بنابر اعجاز نیست ، بلكه همانند انقلاب پیامبران علیهم السلام بنابر فكر و عمل و كار و سعى مردم در همه ابعاد است چنانكه انقلابهاى بشر در طول تاریخ همیشه بر این اساس بوده است .
و براى مثال وقتى در روایات مى خوانیم : امام صادق علیه السلام فرمود: علم و دانش داراى 27 شعبه است ، تمام آنچه تاكنون از پیامبران به ما رسیده دو شعبه آن بیشتر نبوده و وقتى حضرت قائم (عج ) ظهور كند آن دو را به 27 شعبه مى رساند. (4)
نتیجه مى گیریم كه براى چنین انقلاب دامنه دار و عمیقى ، زمینه سازى پر دامنه و عمیق لازم است ، كه بسیار از زمینه سازیهاى دیگر انقلابها وسیعتر و پر دامنه دارتر است .

پاسخ به یك سؤ ال:

در اینجا این سؤ ال پیش مى آید كه : طبق روایات وقتى جهان ، پر از ظلم و فساد شد آنگاه امام زمان علیه السلام ظهور مى نماید و جهان را پر از عدل و داد مى كند، این موضوع نه تنها زمینه سازى نیست بلكه درست به عكس در جهت خلاف انقلاب مهدى (عج ) مى باشد.

پاسخ این كه :

خود این موضوع (غرق شدن جهان در ظلم و فساد) یك نوع زمینه سازى است ، چرا كه نوع مردم از این ظلم و فساد، ناراضى شده و به ستوه مى آیند و همین موضوع آنها را تشنه انقلاب مى كند، و این خود زمینه فكرى و معنوى ایجاد مى نماید.
علاوه ، منافات ندارد كه در كنار این ظلم و فساد جهانى ، دوستان و هواداران آن حضرت با زمینه سازیهاى مثبت و آینده ساز، در اندیشه خود و مردم ، مقدمه چینى براى انقلاب كنند، در حالى كه مخالفان سرگرم فساد و ظلم و غافل از همه جا هستند، گروههاى بیدار مسلمان از فرصت استفاده كرده با زمینه سازیهاى مثبت بر روند كار خود بیفزایند، و رفته رفته جهان را كه آتش ‍ زیر خاكستر است ، ناگهان به نفع انقلاب ، شعله ور سازند، چنانكه نمونه كوچك آن را در كشور اسلامى ایران در 22 بهمن سال 1375 با چشم خود دیدیم ، ولى نظر به این كه كتاب جهانى مهدى (عج )، جهانى و بسیار وسیع و عمیق است ، روشن است كه زمینه سازى (بخصوص زمینه سازى فكرى و فرهنگى ) بیشترى در سطح كل جهان لازم دارد.

پى نوشت ها:

1- افضل اعمال امتى انتظار الفرج (پیامبر صلى الله علیه و آله بحار، ج 52، ص 128).
2- كمن فارع مع رسول اللّه بسیفه (بحار، جلد 52، ص 126).
3- درباره فضیلت انتظار به كتاب اثباة الهداة ، ج 7، ص 40 به بعد مراجعه نمائید.
4- بحار، ج 52، ص 316.
--------
منبع :
http://www.ghadeer.org


  • نوشته شده توسط : میثم طاهری
  • در تاریخ : شنبه 24 بهمن 1394
  • نظرات()